16.10.2015

Ciasto z dynią


Ciasto z dynią

Jesień kojarzy mi się nie tylko z kolorowymi liśćmi, kasztanami i wieczorną mgłą, ale przede wszystkim ze wszelkimi zbiorami owocowo-warzywnymi dokonywanymi przed przyjściem zimy. Wśród tych dóbr na moim stole zdecydowanie króluje dynia. Jestem prawdziwą dyniomaniaczką. Fascynują mnie ich rozmaite odmiany, to że należą do jednej rodziny, ale każda z nich jest inna - różnią się od siebie wielkością, kształtem, kolorem, a przede wszystkim zastosowaniem. Ciasto dyniowe piekłam już wielokrotnie i cenię je sobie za wilgotność i lekko słodkawy posmak. Tym razem postanowiłam przygotować dosłownie ciasto z dynią, tak by pod warstwą lukru i białego biszkoptu krył się środek o kształcie i smaku dyni. Być może wypiek ten jest nieco bardziej pracochłonny, w końcu trzeba upiec dwa osobne ciasta, ale myślę że efekt umili każdy pochmurny, jesienny dzień.


Ciasto dyniowe:

160 g purée dyniowego (ja użyłam blue hokkaido)
1/2 szkl. mąki pszennej
1 szkl. mąki kukurydzianej
1 jajko
1 szkl. mleka
1 łyżeczka kurkumy
2 łyżeczki cynamonu
2 łyżeczki przyprawy piernikowej
2 łyżeczki proszku do pieczenia
4 łyżki brązowego cukru

Niewielką dynię pozbawić pestek, pokroić ją na kawałki i upiec w piekarniku do miękkości (około 45 minut w 180 stopniach Celsjusza).
Następnie obrać ze skórki i zmiksować na gładką masę.

Jajko ubić z cukrem, dodać mleko.
Oba rodzaje mąki wymieszać z przyprawami i wsypywać je powoli do masy mleczno-jajecznej cały czas mieszając. Na koniec dodać purée i dokładnie zmiksować.

Ciasto wlać do natłuszczonej, małej keksówki i piec około 45 minut w temperaturze 180 stopni Celsjusza.
Ostudzone ciasto pokroić na grubsze plastry. Każdy z nich wyciąć foremką w kształcie dyni.
Następnie poukładać je w keksówce.

 

Ciasto jasne:

2 jajka
1 szkl. mąki pszennej
1/2 szkl. mleka
4 łyżki cukru
2 łyżeczki proszku do pieczenia
odrobina naturalnego ekstraktu waniliowego

Żółtka ubić z cukrem, dodać mleko i dokładnie wymieszać, następnie wsypać mąkę i proszek do pieczenia.
Białka ubić na sztywno i delikatnie wmieszać je w masę.
Ciastem zalać znajdujące się już w keksówce ciasto dyniowe.
Piec około 45 minut w temperaturze 180 stopni Celsjusza.
Po przestudzeniu można polać domowym lukrem.



Przepis bierze udział w akcji:

Sposób na dynię 2015

1 komentarz:

  1. W przekroju wygląda fenomenalnie :) Bardzo mi się takie ciasto z niespodzianką podoba :)

    OdpowiedzUsuń